Tuesday, November 3, 2009

Raja-Raja dan Islam


Umum mengetahui bahawa Raja-Raja adalah Ketua Agama Islam bagi negeri-negeri di Malaysia. Bagi negeri-negeri yang tidak mempunyai Raja/Sultan, YDPA menjadi Ketua Agama bagi negeri-negeri tersebut antaranya WP, Sabah, Sarawak, Penang dan Melaka. Ini terkandung dalam Perkara 3 PP. Kedudukan Agama Islam sebagai agama rasmi Persekutuan jelas termaktub di dalam Perkara 3 tersebut. Perkara 3 secara jelas meletakkan kedudukan agama Islam satu tangga di atas dan istimewa berbanding agama-agama lain termasuklah menyatakan bahawa peruntukkan negeri meskipun daripada sumber yang pelbagai boleh digunakan bagi tujuan Agama Islam. Sungguhpun begitu, Perkara 11 menjadikan negara Malaysia sebagai negara yang bebas dari segi beragama. Apapun kes-kes daripada zaman British menjajah tanah Melayu sehingga la kes baru-baru memperlihatkan mahkamah tidak konsisten dalam menyatakan agama Islam samada meliputi cara hidup ataupun sekadar melibatkan ritual rasmi kerajaan. Sila rujuk kes-kes seperti Che Omar Che Soh dan Meor Atiqurrahman.

Dalam sistem pentadbiran negara yang bercampur baur ini, secara hakikatnya Raja hanyalah simbol di negara kita. Dalam hal yang mudah, YDPA lah sepatutnya yang memberi ucapan-ucapan seperi ucapan Tahun Baru dan Ucapan Kemerdekaan. Ini tidak berlaku. Ucapan disampaikan oleh Ketua Kerajaan. Samaada ini salah atau tidak perlu kita semak semula. Samalah juga dengan ucapan di Hari Aidilfitri. YDPAlah sepatutnya memberi ucapan pada hari tersebut memandangkan Baginda, sekalipun tiada dalam Perlembagaan dinyatakan sebagai Ketua Agama Islam Negara, tetapi secara de facto adalah Ketua Agama Negara mewakili Majlis Raja-Raja. Perlu diperingat bahawa kebiasaan ini (PM memberi ucapan di Hari Raya) adalah tidak tepat dan bayangkan pada masa akan datang sekiranya PM adalah bukan Islam. Perlembagaan tidak menyatakan bahawa PM mesti Melayu dan Islam.

Tulisan ini sekadar ini memberitahu walaupun Raja-Raja kita boleh atau hanya dianggap sebagai simbol, tetapi sebenarnya Raja-Raja memunyai kuasa yang sangat besar berkaitan agama Islam. Jadual 8 Perlembagaan Persekutuan meletakkan Raja-Raja dalam kuasa tidak boleh cabar sekiranya Baginda membuat keputusan berkaitan agama Islam. Raja-Raja boleh membuat keputusan tanpa nasihat MB dan Exco walaupun ini bertentangan dengan sifat demokrasi berperlembagaan itu sendiri.

Kuasa sebagai Ketua Agama ini bukanlah suatu yang baru wujud selepas Suruhanjaya Reid merangka perlembagaan persekutuan. Ia sebenarnya berkaitan dengan faktor sejarah semenjak perjanjian Pangkor dan sehinggalah kepada penentangan terhadap Malayan Union. Kuasa inilah yang boleh menyelamatkan Agama Islam daripada dijadikan alat politik oleh parti-parti politik dari pihak mana sekalipun. Pada tahun 1984, YDPA membatalkan debat UMNO-PAS berkaitan isu agama. Begitu juga pada tahun 1999, Majlis Raja-Raja Melayu mengambil endah 'perpecahan' orang Melayu ketika itu. Pada tahun 2002, SUltan Selangor menitahkan Mahkamah Syariah agar mempercepat proses keadilan bagi Aida dan menitahkan agar Jabatan Agama Islam lebih efisyen dan menjalankan tugas dengan lebih baik.

Dalam kes yang melibatkan bekas Mufti Perlis, bagi saya tidaklah perlu kita melompat gelabah menyalahkan JAIS dan mengaitkan pula Dr. Asri dengan tuduhan2 lain. Isu ini perlu dirungkaikan satu persatu. Bagi saya, secara mudah, Dr. Asri sewajarnya diberi kebebasan menyampaikan dakwah atas prinsip kebebasan bersuara. Perkara ini dijamin sebagai hak asasi individu oleh perlembagaan. Soal setuju atau tidak dengan Dr. Asri sepatutnya dibalas dengan hujah. Bukan di balas dengan menutup mulut, mengikat tangan dan kaki, dan menggam individu. Inilah yang menyebabkan minda menjadi tertutup, bodoh dan mengikut membuta tuli. Taklid-taklidan atau mengikut membuta itu adalah senjata bagi penguasa mengekalkan kuasa. Tetapi, Dr. Asri juga perlu sedar bahawa hidup ini ada aturannya. Dr Asri harus sedar bahawa peraturan itulah yang menyusun hidup manusia. Peraturan itu memang adakalanya tidak logik. Tahukah anda bahawa ambulan perlu berhenti dilampu isyarat merah sekalipun ada pesakit tenat didalamnya. Itulah peraturan. Peraturan harus diikut dan bukan dilanggar sesuka hati. Peraturan perlu dipatuh dan kalau tidak mahu patuh, pinda lah ia.

Jadi, jangan melompat. Jangan menyalah sesiapa. Kumpul maklumat dan kemudian kembali berfikir.

No comments:

Post a Comment