Monday, November 30, 2009

Eidul Adha


Di negara yang penghujung tahunnya adalah hujan dan banjir, dan majoritinya adalah penduduk Muslim, bukanlah sesuatu yang keterlaluan untuk kita sambut perayaan hari natal/krismas dengan pokoknya dihias loceng dan hiasan lain serta gumpalan kapas kasar membentuk seoalah salju putih sambil kadangkala peluh memercik bilamana matahari mula menyinar setelah lama hujan dan mendung. Di negara yang penduduknya berhidung pesek, berkulit sawo matang ada juga yang berkulit kuning langsat dan ada pula yang hitam pekat tidaklah mustahil untuk kita biarkan alunan musik gospel dan lagu2 merai krismas di corong radio dan segenap pelusuk pusat membeli belah. Di negara yang Perlembagaan Persekutuannya jelas menyatakan Islam adalah agama bagi Persekutuan dan agama-agama lain bebas dianut dan diamal dalam aman dan harmoni itu memungkinkan sambutan, bukan sahaja krismas, malah Tahun Baru Cina, Deepavali, Hari Gawai dan hari-hari perayaan kaum dan ugama lain. Atas semangat perlembagaan dan toleransi penyatuan bangsa. Asal aman dan harmoni.

Bagaimanapun ada sesuatu yang saya berasa kurang selesa. Kurang selesa bila sambutan Hari Raya Eidul Adha seakan dilupakan. Maksud sambutan bukan sekadar nyanyian lagu raya Sanisah Huri, Ramlah Ram dan Amy Mastura teresak-esak kerana tidak dapat pulang ke kampung, tetapi semangat sambutan itu langsung tiada. Mana pergi ucapan Ketua Negara. Perayaan itu tidak dibesarkan. Sekadar korban dan selesai. Makan sup dan basuh periuk. Sekali sekala siaran berita menunjukkan lembu mengamuk dan terlepas lari. Ada Bapak Menteri melapah lembu dengan berbaju melayu bersampin lengkap. Ada ibu menteri menyiat daging dengan gelang kasar penuh di pergelangan tangan. Aduhai.

Perayaan Eidul Adha bukan mahu di sama sesatkan dengan Eidul Fitri. Eidul Adha tidak perlu lagu2 sedih, bingit gembira. Tidak perlu duit raya. Tetapi Eidul Adha harus diraikan dengan keinsafan hakikat pengorbanan. Tatkala di timur semenanjung berhadapan masalah banjir, apakah sikap kita sebagai negeri yang tidak terlibat dengan bencana alam. Bukan daging, bukan darah, bukan berapa ekor lembu dan kambing. Bukan sup, bukan gulai kawah, bukan daging salai, bukan BBQ. Apakah kita mahu samakan Ismail A.S yang mulia dengan Kibas. Tahukah kamu diyat untuk seorang manusia yang mati dibunuh itu dengan senagaja ialah 100 ekor unta. Sudah tentulah bukan Kibas, Unta atau lembu itu sebagai gantian nyawa manusia. Tetapi keinsafan, nilai dan hubungan kita dengan Tuhan itu yang harus dijadikan perkiraan.

Entahlah.

No comments:

Post a Comment