Sunday, March 28, 2010

Detik Dunia

1. Saya rasa keadaan kesesakan trafik di Kuala Lumpur lebih baik daripada 5 tahun dahulu. Ini mungkin ada kaitan dengan kemudahan pengangkutan awam yang disediakan oleh kerajaan melalui konglomerat bumiputera.

2. Namun, kemudahan bas awam dan teksi masih banyak ruang untuk diperbaiki terutama dari segi kelancaran perjalanan, ketepatan masa dan tambang.

3. Saya hairan kenapa beberapa rangkaian keretapi letrik di ibukota tidak diintegrasikan di Stesen Kuala Lumpur Sentral, sebaliknya pengguna harus berjalan kaki keluar daripada terminal. Malah ada rangkaian langsung tidak dihubungkan dengan stesen.

4. Kerajaan patut mempertimbangkan tambang berpakej yang pelbagai selain daripada pas bulanan. Ini dapat menggalakkan penggunaan kenderaan awam selain menguntungkan pengguna

5. Demokrasi bukan sekadar majoriti membuat keputusan. Demokrasi itu perlu juga menyantuni kehendak kelompok minoriti selain melindungi hak mereka yang kecil. Kehendak majoriti tidak boleh sampai menindas nasib kelompok minoriti.

6. Demokrasi bukan konsep sempurna. Tetapi demokrasi hari ini adalah satu sistem yang digunapakai kebanyakan negara dunia. Namun, demografi negara sambil perjalanan sejarah harus tidak diabaikan dalam membentuk negara dan bukan sekadar retorika politik kepalsuan.

7. Pada pendapat saya, sama ada acuan demokrasi itu meniru gagasan greek atau westminster atau dipengaruh kehendak washington atau ubahsuai kehendak sistem Islam syura, ia harus mengambil kira semua kehendak masyarakat negara sebagaimana Muhammad membuat perjanjian Hudaibiyah dan segala macam perjanjian lagi dengan pembesar negara lain dalam pembentuk wilad dan pengembangan ugama.

8. Demokrasi itu harus hijau.

2 comments:

  1. perkaitan antara demokrasi dengan hijau?

    ReplyDelete
  2. hijau hanya simbol. langsung tidak merepresentasi mana-mana kelompok

    ReplyDelete