Natrah.
Kalau mahu dibandingkan Natrah sebagai sebuah kisah cinta tragis, manakan pula hendak kita letakkan kisah Uda dan Dara. Dan kisah cinta Romeo dan Juliet barangkali lebih tragis dan sayu. Natrah dan Mansor Adabi tidaklah satu kisah cinta tragis sementelah cintanya berputik cukup pantas, dan perpisahannya juga pantas. Sama juga kalau mahu katakan Natrah sebagai sebuah penceritaan derita ibu kehilangan anak, anak yang dikandung ataupun anak yang dididik, ia tidaklah begitu menyayukan. Mungkin bolehlah dikatakan Natrah sebagai sebuah kisah agama, yang disurahkan sebagai sebuah kisah pertentangan antara Kritian dan Islam, ataupun mahu lebih patriotis Natrah kita katakan sebagai kisah koloniasme dan perjuangan rakyat.
Teraju, tentulah si cantik Maya Karin berdarah Jerman-Indonesia. Pilihan watak sebagai gambaran Natrah harus berdarah kacuk, genit dan keanakan. Asalnya Diana Danielle yang lebih putih. Tetapi saya skeptikal dengan budak2 lulusan Sekolah Kebangsaan Osop Pengarah (SKOP). Mereka ini tak pandai berlakon langsung dan asyik meniru gaya A. Galak. (Tak pahamlah kalau mahu bincang salah satu daripada 6 Bidang Keberhasilan Utama Negara -Mengurangkan Jenayah Jalanan Sebanyak 20 Peratus Menjelang Akhir Tahun 2010 pun tak payahlah sampai nak berbincang secara serius sambil berjalan di kaki lima balai. Patutlah C4, dan enjin pesawat boleh hilang dan senjata boleh dicuri. eh, eh, itu askar. hehe.) Okay back to mengkritik budak budak lulusan SKOP ni, anda tengoklah siapa yang pernah menang pelakon terbaik. Erra Fazira? haha. okay2, back to Natrah. Kawan saya mengatakan bahawa kalau Diana Danielle tak mahu bayaran ciput, eloklah bagi pada Nora Danish. Tetapi dia juga hanya pelakon getis Puteri dan berbakat kecil. Jadi, Eirma, membuat keputusan tepat memilih Maya Karin. Maya berjaya menghayati watak Natrah. Syabas.
Mari kita lihat pula pada Umi Aida yang membawa watak Che Aminah. Perempuan Melayu Terengganu yang melarikan anak orang puteh dan bawak balik kampung, canang sebagai kebanggaan. Itulah dia. Umi Aida berlakon memang bagus, tetapi belum cukup tua walaupun dia berkahwin dengan lelaki tua dan disolekkan sebegitu tua. Umi berlakon okay, tetapi bila dia bermonolog, saya rasa tak feel la. Mungkin sebab dia hanyalah ibu angkat (dalam cerita dan dalam realiti), jadi dia tidak berapa bagus. Kalau nak dibandingkan dengan Samantha, memanglah satu langkah di atas. Samantha sangat bagus dan saya terpana. Tetapi Sofea Jane, lapan juta kali lebih baik. Semasa Natrah umur 70an ini menuturkan bait-bait kata, saya terbawa menyelami kisah sebuah Natrah. Sememangnya monolong Sofea lebih mengesankan saya berbanding kisah Natrah yang dipentaskan. Natrah, sebuah kisah penuh rahasia, sebuah buku yang tidak dapat dibuka, sebuah almari tanpa kunci, sebuah teka teki yang tidak dapat dipecahkan oleh siapa-siapa. Saya percaya Eirma tentu mengharapkan agar Sofea masih muda agar Sofealah yang membawa Natrah.
Pelakon lelaki ini saya tidak tahu apa hebatnya sangat. Remy Ishak, si mamak yang tiba-tiba digilai oleh gadis-gadis separa baligh sambil berteriak Adam!Adam!. Remy Ishak gagal. Penuturan dialog dia biasa sahaja. Bila bermonolog, ah mana jiwanya. Remy selaku Mansor menutur, "Natrah jiwa abang...". Langsung saya tidak rasai, Ditambah lagi dengan budak2 perempuan terkinja-kinja berdiri macam dalam konsert sure heboh. Istana Budaya harus lebih tegas. Budak-budak separa baligh jangan bagi masuk.
Eirma kata ini teater sejarah dan cinta. Berdasarkan fakta. Saya akui ketepatan fakta itu. Ahmad Ibrahim peguam muda idola saya memakai suit warna cokelat dan bukan jubah hitam semasa scene kedua di Mahkamah. Saya akui betapa terperincinya Eirma. Tetapi mengenali Eirma memanglah tidak dapat lari dari melihat tarian-tarian tasauf beliau. Eirma menyelitkan elemen sufi dalam persembahannya. Eirma juga menggambarkan cinta tak terperi melalui lagu2 ala hindustan dan tarian ramai2 gembira. Saya terima itu. Okay. Habis, macam mana kau mahu gambarkan cinta dan kegembiraan kalau bukan dengan nyanyian. Nabi sampai di Madinah pun disambut gembira dengan nyanyian okay!
Yang tersirat:
1. Watak budak Melayu pembodek orang puteh. Watak ini kita boleh lihat dimana-mana sehingga hari ini. Dipejabat, di rumah, di Surau, pada persidangan parti politik dan sebagainya. Ia sesuatu yang genetik. Kalau tidak macam mana ada si Kitul.
2. Ayat yang dibaca oleh Natrah. Yahudi dan Nasrani tidak akan redha....Penonton gelak bila bacaan Natrah tidak bertajwid, tetapi faham ke mereka?
3. Ucapan Dr. Burhanuddin Helmi. Ucapan inilah adalah klimaks teater ini. Sayang Eirma tidak buat betul2. Ucapan pelakonnya tidak begitu meremangkan bulu roma. Dr. Burhanuddin Helmi bersurah betapa tiadanya pemimpin politik Melayu dan malahan ulama sendiri kedepan dalam isu ini. Dr. BH mungkin akan tambah kecewa kalau masih hidup hari ini gamaknya.
Kesimpulan, teater ni okay. Waktu kami di universiti dulu, Natrah sudah pernah dipentaskan. Cuma kami pentaskan bagi tujuan persembahan mahkamah olok-olok. Jadi kami yang budak2 Sekolah Undang-Undang Ahmad Ibrahim sudah tentulah rasa kisah dan teater Natrah ini dekat pada kami. Kalau budak2 Sekolah Undang-Undang kat Shah Alam tu rasa nak buat teater, bolehlah buat Teater Norita ataupun Teater Lecturer Mati diBunuh Kerana Main dengan Student Sendiri. Hehe.
Tak sempat tengok...
ReplyDeleteSape tu Remy Ishak?? Hahaha.. Ape ntah yang hensem sangat mamat tu..
Menyokong 100% budak bawah 18, ade special rows of seats..