Tuesday, January 26, 2010

Blog

Saya sebenarnya memblog lama sejak 2003. Cuma konsistensi adalah masalah utama saya. Manusia memblog kerana pelbagai sebab. Ada yang mahu bercerita tentang diri, ada yang mahu melepas perasaan, ada yang memberi buah fikir, ada yang mengkritik dan apa-apa sajalah. Blog adalah spektrum lompong kepunyaan sendiri tetapi menjadi seakan galeri pertunjukkan kata kepada khalayak. Blog bersifat peribadi dan menjadi wilayah pemerintahan langsung kerana itulah penulis tidak boleh dihukum kalau mereka tersilap dari segi susunan bahasa, tatabahasa dan gaya penulisan.

Sekurang-kurangnya dalam memberi pendapat peribadi, penulis tidak boleh dikatakan salah.

Namun, tentulah hidup dalam kelompok masyarakat seperti di Malaysia ini, yang hidup ada Raja, kuat berpegang pada agama, tebal malunya harus menulis dengan akal. Langkah pemuda seusia saya Adukateruna menulis sebegitu bodoh pada saya adalah melambangkan sikap, akhlak dan pemikiran seorang yang gagal. Barangkali Adukateruna tersilap langkah. Siapa-siapa pun boleh tersilap langkah. Tetapi padah terlepas kata, buruk padahnya.

Menulis, biarlah berdasar ilmu. Penulis yang berdebat tentang nama Allah seperti perseteruan Zulkifli Nordin dan Khalid Samad adalah pertempuran ilmu yang sangat matang tetapi menjadi begitu anti klimaks dengan tindakan ZN membuat laporan polis. Menulislah, tentang makanan, musik, tentang perjalanan pelancongan anda, tentang pemerhatian dan tentang apa sahaja. Menulislah, dengan nama TuhanMu, barulah kamu tidak tersasar.

2 comments:

  1. tulisan itu ibarat anak.
    dipetik dari seorang sasterawan =)

    ReplyDelete
  2. benar. ada kawan kata english marmalade english novel. tidak hairan lah:)

    ReplyDelete