Sunday, April 18, 2010

Menunggu Kata Dari Tuhan

Setelah lama mendengar perkhabaran tentang Teater Dalam Surau, akhirnya ia singgah juga di Surau An Nur dekat dengan rumah hari Sabtu lepas. Sejak dipersembahkan dihadapan Sultan Kelantan dan Menteri Besar, persembahan teater kali ini adalah yang ke 35, dan paling menarik gesekan biola dalam surau menggantikan ketukan gendang mengiringi ucapan dialog.



Menunggu Kata Dari Tuhan

Arahan Seniman Dinsman. Lakonan solo oleh Sabri Yunus diiringi petikan biola oleh Sani Sudin. Menggetarkan dan meruntun jiwa. Kisah bagaimana Kaab bin Malik, sahabat Nabi yang tertinggal daripada mengikut rombongan perang Rasulullah untuk perang Tabuk. Madinah yang sedang berpesta dengan musim buah yang ranum, namun tidaklah melekakan Kaab daripada membuat persiapan mengikut perang. Sebelum ini belum pernah beliau tidak mengikut perang Rasul kecuali perang Badar. Perang yang pertama.

Entah dimana silapnya Kaab tertinggal. Tertinggal di Kota Mekah bersama anak-anak kecil, perempuan dan orang tua. Ada juga seorang dua sahabat seperti Hilal bin Umayyah, namun Hilal pun lelaki tua. Balik Rasul, berjumpa sekalian yang tertinggal menghadap Rasul, mencipta pelbagai alasan dan cereka. Kaab tidak mahu mengelak, Kaab berkata benar. Natijahnya, Kaab dipulau Rasul dan seluruh sahabat.

50 hari. Hingga turun ayat 118 Surah Taubah.

1 comment:

  1. Terima kasih atas ulasan ni.
    Aku kesal sebab termiss. Only realised it when I went for the Muslimah Sunday lecture.

    ReplyDelete