Saturday, April 3, 2010

Pengalaman Melawat Kelantan

Saya bertemu Tuan Guru Nik Aziz minggu lalu. Kalau saya mati, insyaAllah saya boleh melelap mata dengan tenang:)

Jarak kami begitu dekat. Desah nafas Tuan Guru dan kedut rauh wajah beliau saya dapat saya tatap. Ini ulama yang harus dihormati, atas kekuatan ilmu dan berbeza dengan ulama lain, TG mempunyai wilayah pemerintahan. Peduli apa saya dengan komentar TG bukan maksum. Mahu pula saya bertanya, kamu maksumkah? Mana ada manusia selepas nabi maksum, memang betul, tetapi menyanggah manusia dengan label tiada manusia maksum adalah sanggahan bangkrap. Ayuh, hujah ilmu lawan dengan ilmu.


Saya bersama TGNA. Sudah tentulah saya dihadapan beliau. hehe

Saya membesar dengan ceramah TG. Waktu kecil, kalau balik ke kampung atau berjalan jauh, bapa akan menguji hafalan surah kami dan selepas itu akan memasang kaset ceramah TG. Waktu itu, seingat saya dalam darjah empat dan lima, saya hanya mengetahui TG adalah penceramah yang pelat Kelantannya pekat, menyebut kecuali dengan kata kacawali. Itulah awal perkenalan saya dengan TG.

Dan semasa melawat Kelantan minggu lalu, Kelantan yang sibuk dengan tuntutan royalti, Kelantan yang sibuk dengan isu perceraian Sultan, Kelantan yang sibuk dengan isu Pemangku Sultan dan Kelantan yang sibuk dengan kali pertama mahu anjurkan Jom Heboh, saya sempat ke Jalan Dato' Pati pada pagi Jumaat, mendengar Kuliah Pagi yang disampaikan saban minggu kalau TG ada di Kelantan.

Ceramah TG adalah seputar mengenai hubungan manusia dengan Tuhan, pengakhiran nyawa manusia dan pertanggungjawaban di akhirat. Bagaimana penyaksian Tuhan kepada umat manusia ini berdasarkan amalan dan perjalanan hidup di dunia bukannya Tuhan melihat kepada pelabelan bangsa dan kedudukan di dunia. TG juga menyentuh mengenai kesyumulan sistem Islam, mengatasi segala macam sistem di dunia termasuklah demokrasi, komunisme, sekularisme dan lain-lain. TG membawa khalayak mengimbau zaman pemerintahan nabi yang meletakkan Islam sebagai asas pentadbiran negara sehingga dapat menyatukan manusia yang bukan hanya beragama Islam, tetapi juga Yahudi, Majusi dan masyarakat berbilang bangsa selain arab.

Pada akhir sesi, saya sempat bersalam dengan TG dan membisikkan sesuatu kepada TG. Bisikan apa, biarlah rahasia.

1 comment:

  1. fird
    ko bisik ape sama TGNA??

    aku pernah bersemuka dgn TGNA
    di taiping golf resort thn lps..

    atas urusan ape,
    biaqlah rahasia...=p

    ReplyDelete