Monday, January 25, 2010

Elarti

Saya sudah lama tidak naik elarti. Dulu, kalau naik elarti, tempat yang paling saya gemar ialah sendi penyambung antara 2 gerabak. berdiri di tengah-tengah dan sendi dan rasai perasaan yang tak terucap ketika elarti melalui selekoh landasan. Ada orang suka duduk di hadapan sekali kerana elarti di pandu menggunakan sistem komputer dan tiada kokpit untuk pemandu.

elarti membezakan antara KL dan JB, antara KL dan Penang, dan tentunya Manir, Sik, Tanjung Pulai lagi berbeza. Di tempat-tempat di atas, kalaupun ada beberapa tarikan lain seperti di KL seperti PUB, Hotel mewah, tetapi tiada elarti. elarti adalah lambang peradaban pengangkutan awam negara. Kalau diberi pilihan mengundi pengangkutan awam mana yang paling gorgeous, tentu undi saya pada elarti, mengatasi komuter, erl, teksi dan bas tentunya.

En. Shemi, Tuan ADO Selama memberi definisi benar mengenai kaedah bertemujanji dengan gadis. Waktu di Sungai Pusu dahulu, budaya menyewa kereta untuk keluar bersama teman wanita begitu menular. Barangkali pendidikan mengubah persepsi kaum hawa yang tentulah mendambakan lelaki yang kelihatan cool berkereta. Menaiki elarti perlu dimulai dengan menaiki bas penghubung dan beratur untuk membeli tiket. Kalau berkereta, lebih intim, spektrum menjadi lebih sempit dan desahan nafas dan aroma pewangi akan lebih menggoda teruna dan dara. Batang gear di ulas ramas tanda geram, lagi parah batang brek tangan diurut-urut sebagai bahasa badan.

Namun En. Shemi menjelaskan bahawa elartilah sebenarnya medium pengangkutan yang lebih bisa mengintimkan dua sejoli. Elarti selain menjimatkan belanja sewa kereta, bahan bakar, dan parkir mendekatkan pasangan lebih dari duduk di dalam sofa kereta sampaikan barangkali liang roma pun boleh dikira. elarti membolehkan manusia membaca dalam perjalanan ke tempat kerja malah sesetengah orang boleh tidur sambil berdiri dalam elarti. Saya sudah membuktikan kedua-duanya boleh dilakukan.

Cukuplah dengan memuji elarti.

Saya amatlah berharap agar elarti dibina di Putrajaya. Jajaran Elarti boleh dimulai dari stesen komuter Serdang, dan binalah satu stesen berhampiran Uniten. Terus menuju ke Kg Abu Bakar Baginda memasuki Presint 14 dan Presint Diplomatik menuju ke Presint 1, Parcel E terus ke A, terus ke Presint 2 dan melalui Presint-presint kediaman yang lain. Saya percaya, perbelanjaan besar membina laluan elarti ini berbaloi, kerana ia menjimatkan pelepasan gas karbon, mengurangkan jumlah trafik dan mengembalikan nostalgia indah.

3 comments:

  1. mudah-mudahan la. lebih mudah utk ke Putrajaya

    ReplyDelete
  2. mudah-mudahan. terima kasih kerana menyinggah hadi

    ReplyDelete
  3. there are pros and cons.. but if the govt can recoup the funding out of the tickets sold from its population in putrajaya, then why not?

    ReplyDelete